Ako spoznáte dobrú jazykovú školu
Pre Jazykovú školu GO napísal Igor Tyšš
Zovšadiaľ sa vám dnes dostane kopec dobrých, ale aj samozvaných rád, ako si vybrať dobrú jazykovú školu či – všeobecne povedané – ako spoznáte dobré jazykové služby. Druhý termín sa mi ako človeku, ktorý sa dlhodobo aktívne a profesionálne zaoberá anglickým jazykom, zdá vhodnejší. Jazykové služby nie sú iba o tom, že sa vás niekto, komu zaplatíte, bude snažiť naučiť cudzí jazyk. Jazyková škola by vám mala poskytnúť komplexnú službu, nielen kurz – ale aj usmernenia, rady, literatúru, mimoškolské aktivity a okrem toho aj úsmev a dobrý pocit.
Vychádzam z vlastných presvedčení, zo skúseností nadobudnutých ako frekventant jazykových kurzov a doučovaní a napokon aj zo skúseností učiteľa a jazykového profesionála. Som dieťa technologického veku a jazykovú školu by som začal hľadať na internete. A keďže ste sa vy vôbec dostali k tomuto blogu, predpokladám, že efektívnosť internetu pri hľadaní služieb uznáte.
Dobrá jazyková škola by sa mala nachádzať v mieste vášho bydliska, ideálne tak, aby ste ju mali po ceste do školy alebo do práce. Spomeňte si, ako sa vám niekedy po celom dni v práci nechce ísť ani len do obchodu. Spomeňte si na sivý čas a čľapkanicu vo februári, spomeňte si na novembrový dážď s vetrom, kedy namosúrene odhadzujete pozostatky dáždnika do kontajnera. Myslíte si, že sa vám o pol piatej poobede bude chcieť v zime vyrážať do susedného mesta? Alebo že sa vám bude vždy dať? Nechcem nikoho podceňovať, mal som študentov, ktorí mi na hodiny dochádzali. No neprišli vždy. Pokiaľ si môžete vybrať jazykovú školu doma, určite ju zvážte.
Dobrá jazyková škola sa dobre prezentuje. Staré mamy nás vystríhali, že nemáme súdiť knihu podľa obalu, no realita je taká, že už podvedome sa rozhodujeme na základe prvého dojmu. Pozrite si internetovú stránku školy, veľa vám povie jej kvalita. Ak škola nemá web ani len na vlastnej (platenej) doméne, ale jej stránky fungujú len na neplatených serveroch, ako sú SZM.sk, Wordpress.org či Webaster.sk, niečo nie je v poriadku. Veľa vám napovie tiež vzhľad stránky samotnej. Je dobre štruktúrovaná, našli ste informácie, čo ste hľadali, intuitívne? Sú texty na stránke školy o niečom, nielen prázdne frázy o „anglicky za 30 minút denne“ a o zázračných metódach? Je web školy aktualizovaný, čiže sú tam informácie na nadchádzajúce obdobie kurzov a aktuálny kalendár školského roka?
Z dobrej webovej stránky by ste mali o škole získať toľko informácii, aby ste boli schopní hneď určiť, či sa o nej rozhodovať ďalej, alebo nie. Potrebujete informácie o spôsobe výučby, o kurzoch, o učiteľoch a o obchodných podmienkach (napríklad čo sa stane, ak by ste kurz museli predčasne ukončiť, či sa dá prestupovať z kurzu do iného kurzu a pod). Potrebujete tiež priamy kontakt na jazykovú školu: e-mail, ale aj nejaké telefónne čísla. Samozrejme, predovšetkým potrebujete informácie o cene. Nemali by vás vzrušovať vyhlásenia ako „najnižšia cena v meste“ či „vyučujeme 7 cudzích jazykov“. V reklame je povolené, čo nie je zakázané, a menej je niekedy rozhodne viac (aspoň pre malú firmu s troma zamestnancami). Dobrá jazyková škola vás už na svojom webe informuje, z čoho pozostáva cena kurzu, aká je hodinová dotácia a čo všetko je okrem hodín zahrnuté v cene. Nestačí vedieť, koľko platíte, ale hlavne za čo. Je totiž rozdiel chodiť do kurzu raz do týždňa a trikrát do týždňa.
V zahraničných odporúčaniach, ako si vybrať jazykovú školu, sa človek často dočíta, že dobrá škola by mala mať referencie od významných vzdelávacích inštitúcií a že by mala byť akreditovaná významnými profesijnými spolkami. A že je vraj lepšie vybrať si veľkú jazykovú školu, s mnohými pobočkami, ktorá by mala mať aj kontakty v zahraničí a organizovať študijné pobyty. Nepodceňujem zmysluplnosť takýchto odporúčaní. Nepochybne aj na Slovensku sa nájde niekoľko starých, dobre etablovaných škôl, ktorých paleta služieb a aj vyučovaných jazykov je naozaj široká. Väčšina slovenských jazykových škôl v menších mestách sú však malé firmy, prípadne licencované filiálky. Myslím si teda, že slová „významné“, „referencie“ a „akreditácia“ treba chápať s ohľadom na situáciu.
Určite ale nerezignujte. Veľmi vám (konečne) pomôžu aj sociálne siete. Opýtajte sa známych na Facebooku, či s danou školu majú skúsenosti, napíšte na verejnú FB stránku vášho mesta. Mimochodom, aj sama jazyková škola by mala mať stránky na sociálnych sieťach, aby mohla efektívnejšie propagovať svoje služby a zdieľať zaujímavé obsahy. Z internetu sa skrátka dozviete o vašej jazykovej škole naozaj veľa. Povedzme, že máte dobrý dojem, dosť informácii a aj ste nazbierali slušné referencie. Rozhodnete sa teda školu kontaktovať priamo. Dobrá jazyková škola komunikuje výborne. Dobre nestačí. To by malo platiť všade: od internetu cez sociálne siete a telefón až po osobný kontakt. Samozrejmosťou by malo byť príjemné prostredie a ústretový prístup personálu. Musíte mať dojem, že na vás pri prvej návšteve majú čas a sú pripravení zodpovedať vaše otázky. Vy sa zas pýtajte, pýtajte a znova pýtajte. Prosím, nenazdávajte sa však, že „zodpovedať otázky“ znamená, že by vám personál jazykovej školy mal ťahať medové motúzy popod nos. Už som o tom písal v inom blogu. Samozrejmosťou by mal byť rozhovor, v ktorom odborník z jazykovej školy podľa potreby aj napraví vašu chybnú mienku.
Teraz niečo o kvalite učiteľov. Píšem o tom, ako spoznáte dobrú jazykovú školu, čiže predpokladám, že ju ešte nepoznáte – takže keď vám poviem, aby ste šli tam, kde sú dobrí učitelia, v podstate som vám nepovedal nič. Verte, že sa od známych ľahko dozviete o dobrých alebo hrozných učiteľoch; nie každému študentovi však sedí každý učiteľ. Dopočujete sa napríklad, že v takej či onakej jazykovke učí pekná Andrea, ktorá je veľmi milá a schopná učiteľka, a že v tamtej jazykovke zas učí Fero, ktorý dokázal po nemecky naučiť ešte aj starého pána Antona. Takéto informácie sú rozhodne vítané a zrejme neurobíte zle, ak do prvej alebo druhej jazykovej školy pôjdete a vyžiadate si jedného zo spomenutých učiteľov. Dobrá jazyková škola je však pragmatická inštitúcia, ktorá kvalitu svojich zamestnancov kontroluje a doceňuje. Mala by mať dobrých učiteľov, ale aj schopnosť a vôľu ich v prípade potreby dôstojne a kompetentne nahradiť (čiže zaplatiť). Andrea môže odísť na materskú, Fero zas emigrovať – a dobrá jazyková škola by preto nemala padnúť. Poslednú radu som už predznamenal. V dobrej jazykovej škole nechodíte iba na hodiny. Škola sa zaujíma aj o váš názor, napríklad formou dotazníka o spokojnosti so službami. Takisto vám – pokiaľ jej to organizačné možnosti dovoľujú – ponúka aj možnosť ísť sa pozrieť na niektorú z hodín. Mali by mať k dispozícii vlastnú malú knižnicu a zasvätene vám poradiť pri výbere kurzových materiálov a materiálov na samoštúdium. Milé a veľmi vítané sú aj rôzne špeciálne aktivity, napríklad občasné posedenie na káve s rodeným hovoriacim alebo rôzne zaujímavé prednášky a semináre o krajine, ktorej jazyk sa učíte. Dobrá jazyková škola tak okolo seba vytvorí záujmovú komunitu, nielen rad spokojných zákazníkov. Dobrá jazyková škola k vám bude úprimná. Zopár vecí vám uľahčí a usmerní vás správnym spôsobom. Napredovať v cudzom jazyku však budete iba vďaka vlastnej práci. A v dobrej jazykovej škole vám to aj povedia.